Informacja!

Pedagog szkolny informuje o stałych godzinach dyżurowania w celu zdalnej realizacji wsparcia dla Uczniów i Rodziców Zespołu Szkół we Wzdole Rządowym

poniedziałek - piątek od 10.00 do 12.00,

w godzinach popołudniowych:

poniedziałek, wtorek, czwartek od 15.00 do 17.00.

Kontakt poprzez e - dziennik klik oraz Facebook pod adresem:

pedagogszkolnywzdol klik

Uwaga:

W sytuacjach nagłych proszę kontaktować się z pedagogiem poprzez pedagogszkolnywzdol@gmail.com

piątek, 26 czerwca 2020

Znikające zawody i praca przyszłości. Wiemy, jak sprostać wyzwaniom rynku.

https://www.praca.pl
Na rynku pracy zawsze pojawiają się okresowe trendy. Postęp technologiczny sprawił, że w wielu dziedzinach życia ludzkie ręce zastąpiły maszyny i komputery. Oto lista zawodów przyszłości i prosta recepta na zdobycie nowych kompetencji oraz kwalifikacji.
Współczesny rynek pracy wymaga od nas coraz więcej – nieustannego uczenia się i dostosowywania do jego aktualnych potrzeb, otwartości na zmiany, nowych kompetencji oraz kwalifikacji. Oprócz tego, co jakiś czas stawia przed nami nowe wyzwania mogące zachwiać poczuciem naszego bezpieczeństwa, zakłócając stabilizację zawodową. Na szczęście jest gotowe rozwiązanie pozwalające na szybkie zdobycie potrzebnych kompetencji, potwierdzenie oraz nabycie nowych kwalifikacji i przez to dające szansę na znalezienie lub zmianę pracy.
Każdy z nas co najmniej kilka razy w życiu zastanawiał się nad zawodem lub kwalifikacjami, które pozwolą być atrakcyjnym na rynku pracy przez możliwie najdłuższy okres. Sprawa nie jest prosta, gdyż uzależniona jest od naprawdę wielu czynników – miejsca zamieszkania, zapotrzebowania na konkretny fach, postępu technologicznego, czy też powstawania nowych zawodów.
Według specjalistów, aż 65 proc. dzieci będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Z kolei na przestrzeni dwóch dekad z rynku zniknie blisko 50 proc. znanych nam aktualnie profesji. Jednocześnie eksperci coraz częściej zwracają uwagę na to, że dotychczasowe podejście do edukacji młodzieży może utrudniać, a nawet uniemożliwiać sprostanie dynamicznie zmieniającym się warunkom. System, w którym po zakończeniu nauki w wieku nastoletnim będziemy przez kilka kolejnych dziesięcioleci pracować w jednym miejscu, przechodzi do lamusa.
Uczenie się przez całe życie
Receptą na zmiany jest idea lifelong learning, czyli uczenia się przez całe życie. Dzisiaj kompetencje i kwalifikacje zdobywa się nie tylko w toku edukacji formalnej, ale też na kursach, szkoleniach, w pracy, realizując swoje pasje, uczestnicząc w webinarach i innych formach kształcenia zdalnego. Tylko takie otwarte i aktywne podejście stwarza nam i naszym dzieciom możliwość adaptacji do dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej.
Mody na zawody
Na rynku pracy ciągle pojawiają się okresowe trendy. Postęp technologiczny sprawił, że w wielu dziedzinach życia ludzkie ręce zastąpiły maszyny i komputery, a z człowiekiem zaczyna konkurować sztuczna inteligencja. Niektóre profesje giną, ale na ich miejsce pojawiają się nowe. Obecnie mało już kto pamięta o zawodzie telefonistki, zecera czy układacza kręgli. W czasach, gdy lodówki i urządzenia chłodnicze nie były towarem na każdą kieszeń, na brak pracy nie mogli narzekać mleczarze oraz osoby zajmujące się wycinaniem lodu z jeziora, jego transportem do piwnic i specjalnie przygotowanych chłodni. Podobnie było z zawodem latarnika, który zniknął po elektryfikacji. Do tej listy zaliczymy też zakładowego lektora, chłopca do sortowania urobku czy łapacza szczurów bądź pijawek.
Z niektórych zawodów wyodrębniają się wąskie specjalizacje, które pozwalają osobom je wykonującym, zarabiać na życie. Przykład? Zawód kosmetyczki, który podzielił się na kwalifikacje, o których przed laty nie słyszeliśmy – manikiurzystka, pedikiurzystka, makijażystka, osoby przedłużające rzęsy, specjalizujące się w wykonywaniu depilacji czy makijażu permanentnym dedykowanym brwiom, ustom, oczom.
Zawody przyszłości – w które warto inwestować?
Myśląc o zawodach przyszłości pojawia się wiele propozycji – każda z nich jest odpowiedzią na zachodzące w świecie zmiany. Na pewno będzie wzrastać zapotrzebowanie na asystentów osób starszych, nostalgistów, którzy zaprojektują mieszkanie zgodnie z wytycznymi seniorów, by przypominało im najlepsze chwile z przeszłości, specjalistów ds. zarządzania śmiercią w sieci, którzy pozamykają konta m.in. w mediach społecznościowych. Będą potrzebni fachowcy z zakresu inżynierii medycznej, styliści i dietetycy, którzy zadbają o jakość życia osób starszych. Postęp technologiczny i globalizacja dobrze wróży także osobom planującym w przyszłości zostać menedżerem ds. rozwoju sztucznej inteligencji, etycznym hakerem, brokerem informacji, inżynierem samochodów autonomicznych, trenerem zdrowia, biotechnologiem, czy analitykiem cyber-miasta.
Codzienność w kryzysie
Warto zadać sobie pytanie, czy jako pracownicy, jesteśmy przygotowani na sytuacje kryzysowe, na które dość szybko reaguje rynek pracy. Brak gotowości wielu krajów pokazała sytuacja związana z koronawirusem. Niemal z dnia na dzień pozycja pracowników zmieniła się diametralnie.
Pandemia koronawirusa mocno wpłynęła na branżę turystyczną i wymusiła nagłe zmiany. Szybko pojawiło się zapotrzebowanie na nowe kompetencje i kwalifikacje.
– Zagrożenia związane z Covid-19 spowodowały, że branża turystyczna jako jedna z pierwszych „zatrzymała się”, a ponieważ nie należy do tzw. „usług pierwszej potrzeby”, to do normalności wróci jako jedna z ostatnich – wyjaśniła Monika Knefel, prezes Izby Gospodarczej Krąg Turystyki Zdrowotnej działającej w województwie świętokrzyskim. – Dlatego, jako podmiot reprezentujący branżę turystyki zdrowotnej, wspólnie z naszymi ekspertami opracowaliśmy i złożyliśmy propozycję w Ministerstwie Rozwoju. Dotyczyła ona ulgi turystyczno-zdrowotnej, pozwalającej na odliczenie w 80 proc. od podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym wydatków na turystykę krajową, a na turystykę zdrowotną 100 proc. Byłoby to bardzo proste i praktycznie bezkosztowe rozwiązanie, ograniczające szarą strefę, ale przede wszystkim generujące popyt na usługi naszej branży – wyjaśniła. Natomiast jeśli chodzi o kontekst zmian w odniesieniu do kwalifikacji to aktualnie nacisk kładzie się na kompetencje związane z zapewnieniem bezpieczeństwa, komunikacją i zarządzaniem kryzysowym – dodała.
Kwalifikacje rynkowe – reagowanie na potrzeby rynku pracy
W dobie zmian i pojawiania się co chwila nowych zawodów, najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie oferty Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. To miejsce, w którym znajduje się aż 10273 kwalifikacji. Największą grupę stanowią kwalifikacje pełne – z oświaty i szkolnictwa wyższego. W kolejnej grupie są kwalifikacje cząstkowe – uregulowane, rynkowe, w tym z rzemiosła oraz cząstkowe nabyte w wyniku studiów podyplomowych.
Kwalifikacje rynkowe, zgłaszane przez różne podmioty, stanowią serce systemu. To właśnie one pozwalają dynamicznie reagować na zmieniające się potrzeby rynku pracy. Każdy: pracownik, absolwent szkoły czy uczelni wyższej, albo osoba szukająca nowych wyzwań, może nabyć interesującą go kwalifikację. A tym samym zdobyć nowoczesny i dobrze płatny zawód.
Pełna lista kwalifikacji dostępna jest w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji.
                                                                                                                     Źródło: http://madeinswietokrzyskie.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz